Welke social media kanalen zijn er?

Welke social media kanalen zijn er?

Social media behoort tot marketinguitingen. Het kan veel betekenen voor de vindbaarheid van jouw bedrijf en interactie tussen jou en (potentiële) klanten. Echter is het kiezen van de juiste kanalen bepalend voor het succes van jouw social media strategie. Hierdoor behandelen we onderstaand de vraag ‘welke social media kanalen zijn er?’. Zo kun jij een goede overweging maken tussen de bekende kanalen.

1. Facebook

In Nederland zijn er ruim 10 miljoen Facebook gebruikers (2022) en wereldwijd bijna 3 miljard (2022).

Facebook staat misschien niet meer op nummer één op gebied van de meeste omzet, toch hebben ze wel de meeste gebruikers. Het platform bied diverse voordelen zo ook op het gebied van betaald adverteren. Zo kun je gebruikmaken van: specifieke doelgroep targeting en gebruiksvriendelijk installatie ads.

Het is een betrouwbaar, stabiel social media platform met een erg brede doelgroep. Ze zijn sinds 2004 online en is vervolgens snel gegroeid. Vanaf 2012 hadden ze al ruim één miljard Facebook gebruikers. Ieder jaar daaropvolgend is het gebruikersaantal weer toegenomen. Door de voordelen die Facebook bied, zoals een brede doelgroep en de stabiliteit is het de moeite waard om als bedrijf op dit platform actief te zijn.

2. Instagram

In Nederland telt Instagram 6,6 miljoen gebruikers (2022). Wereldwijd ligt dit aantal op circa 2 miljard (2022).

Dit platform is begonnen als applicatie voor fotografie en is ondertussen uitgegroeid tot een allround platform met een brede doelgroep. Voor Instagram geldt dan ook dat het vrijwel altijd bij jouw bedrijf en doelgroep aansluit.

Verder is Instagram gebruiksvriendelijk op het gebied van betaald adverteren. Het is makkelijk doelgroep targeting toe te passen en de betaalde advertenties te installeren.

3. YouTube

YouTube telt in Nederland 9,3 miljoen gebruikers (2022) en wereldwijd ruim 2 miljard gebruikers (2022).

Het platform is niet altijd gemakkelijk en optimaal te benutten voor bedrijven. Als je alleen maar huidige video’s upload zal je interactie met klanten en belangrijke resultaten mislopen. Je moet dus echt nieuwe content creëren en laten aansluiten bij jouw doelgroep. Gebruik hiervoor de deskundigheid van een maretingbureau. Zo weet je zeker dat jouw social media resultaat en doelgericht uitgevoerd zal worden. Zij zorgen ervoor dat jouw uitingen aansluiten bij de wensen van jouw (potentiële) klanten.

4. LinkedIn

Het social media platform LinkedIn heeft 5 miljoen gebruikers in Nederland (2022) en wereldwijd 250 miljoen (2022).

Het is een platform met zakelijke doeleinden. Zo dient het voor; zakelijk networking, digitaal CV, stage mogelijkheden, banen vinden en personeel werving.

LinkedIn is een platform met een brede doelgroep / hoge diversiteit onder de gebruikers. Het platform is dan ook geschikt voor de meeste bedrijven om actief op te zijn. Wel zul je rekening en evt. je strategie moeten aanpassen aangezien het platform erg zakelijk is.

5. Tiktok

TikTok telt in Nederland zo’n 3 miljoen gebruikers (2022) en wereldwijd telt het platform circa 1 miljard gebruikers (2022).

Het is het snelst groeiende social media platform van dit moment. Voorheen was dit Instagram, maar TikTok heeft deze nummer één positie overgenomen. Begonnen als een social media platform voor jongeren. Hier maakten en deelden ze voornamelijk korte filmpjes met elkaar.

Tegenwoordig wordt het platform ook wel gebruikt door ouderen. Het merendeel van TikTok gebruikers blijft tussen de 16 en 25 jaar (maar liefst circa 60%) wel behoort ondertussen ruim 25% tot de leeftijdscategorie van 25 jaar tot 44 jaar.

Bestaat jouw doelgroep uit jongeren en kan jij ervoor zorgen met creatieve, aantrekkelijke uitingen dat het aantrekkelijk is? Dan is het platform geschikt voor jouw bedrijfskanaal. Anders is het een platform die niet snel toegankelijk is voor jouw merk.

Het voordeel van dit jonge platform is dat er op het gebied van betaald adverteren relatief minder gebruik van wordt gemaakt. Hierdoor kan dit goede mogelijkheden bieden.

6. Snapchat

Snapchat heeft circa 3 miljoen gebruikers in Nederland en wereldwijd bijna 550 miljoen (2022).

Het platform lijkt op het gebied van gebruik op die van TikTok. Ook hier moet je creatieve en aantrekkelijke uitingen maken en is de doelgroep relatief jonger.

Het social media kanaal is te gebruiken voor Android en IOS toestellen. Je kunt er met vrienden praten, story’s delen en gemakkelijk nieuwe video’s ontdekken van anderen.

Op dit platform zijn veel trends van social media ontstaan. Denk hierbij aan; filters voor afbeeldingen en video’s en story deel functies.

7. Whatsapp

Whatsapp heeft in Nederland ongeveer 12 miljoen gebruikers (2022) en wereldwijd ongeveer 2 miljard gebruikers (2022).

Of Whatsapp een echt social media platform is zijn de meningen verdeeld. Aangezien wij ons niet willen mengen in deze discussie en het een omvangrijk platform is met diverse kansen lichten wij deze alsnog toe in de luist van ‘welke social social media kanalen zijn er?’.

Het platform is gratis en wordt gebruikt voor; gemakkelijk tekst- en spraakberichten versturen, telefoneren en videogesprekken.

Op het gebied van kansen voor een bedrijfsprofiel kan het bijvoorbeeld helpen met de toegankelijkheid van jouw bedrijf voor klanten te verhogen en afspraken inplannen.

8. Twitter

Twitter telt in Nederland 3,5 miljoen gebruikers en wereldwijd ongeveer 220 miljoen gebruikers (2022).

Het platform staat bekend als een plaats waar je voor nieuwsinformatie en social networking terecht kan. De manier van communiceren is veelal d.m.v. zogeheten tweets. Tweets zijn korte tekstberichten die je kunt versturen.

De tweets zijn waar Twitter om draait. De korte tekstberichten zorgen voor een gemakkelijke manier van communiceren. Hierdoor heeft het social media platform ook een hoge onderlinge interactie tussen de gebruikers en is het erg toegankelijk.

Veel nieuws zoals politieknieuws en medianieuws zijn eerst te vinden op Twitter voordat het voor anderen zichtbaar is. Je kan als bedrijf Twitter goed gebruiken voor doelgroep benadering, vindbaarheid en customer service.

9. Pinterest

Het social media platform Pinterest telt in Nederland circa 4 miljoen gebruikers en wereldwijd ruim 440 miljoen gebruikers (2022).

Het platform is bedoeld voor het oog. Visualiseren van marketinguitingen speelt hier dus een belangrijke rol. Op dit platform kun je bijvoorbeeld terecht voor woning ideeën, leuke vakanties of eetrecepten. Is jouw bedrijf geschikt voor het delen van interessante ideeën en mooie plaatjes? Dan is dit platform wellicht een goede keus voor jou. Weet jij niet of het platform geschikt is voor bijvoorbeeld het creëren van meer online vindbaarheid? Kijk dan is bij de link wat een marketingbureau / social media bureau voor jou kan betekenen.

10. Tumblr

Tumblr telt in Nederland niet heel veel gebruikers, namelijk circa een half miljoen (2021). Wereldwijd heeft het platform wel ruim 250 miljoen gebruikers (2022).

Het wordt gezien als een plek waar je makkelijk allerlei uitingen kunt delen. Zo kan je posts, afbeeldingen / foto’s, videomateriaal, quote’s, website url’s en muziek delen met andere gebruikers. Het platform dient veelal voor microblogs en social networking.

Het verschil van Tumblr ten opzichte van vele andere social media platform kanalen ligt in het effect op de SEO van jouw bedrijf. Zo kunnen jouw marketinguitingen die je op dit platform deelt direct worden gevonden in zoekresultaten van zoekmachines.

Het platform is wel minder toegankelijk voor veel gebruikers / bedrijven. Waarschijnlijk is dit dan ook één van de oorzaken dat de gebruikersaantallen, met name in Nederland, ook lager liggen. Dat het platform minder toegankelijk is heeft te maken met bepaalde ongeschreven regels betreft jouw online gedrag.

Als jij past in de gedragsregels van Tumblr en jouw uitingen overeenkomen met het ‘normaal’ en ‘gewenste’ gedrag kan dit platform veel opportuniteit bieden.

Door bovenstaande informatie te lezen ben je al aardig op weg om zelf een goed overwogen keus te maken tussen de diverse social media kanalen. Zodra je de keus hebt gemaakt begin je met het maken van een goede strategie voor jou social media. Verwerk hierin een duidelijke planning en kalender. Bij het maken van de planning is het belangrijk om consistent te zijn met jouw marketinguitingen en deze te laten aansluiten bij de wensen van jouw (potentiële) klanten.